Kembang Wali (Syabab Zuhuur Awliyak)

 


ABOUT ME


Razali Bin Hassan
Singapore
Master of Pencak Silat Kembang Wali.
View my complete profile


LINKS

pencak silat
persisi
persilat
kidi
nur alhayat
hikam
al-risalah
istilah-istilah tasauf
suluk
martabat tujuh
sufi islam
yaya

 


October 11, 2009
Allah S.W.T. Maha Mengetahui

Pesanan Dariku 5

Allah S.W.T. Maha Mengetahui


Wahai anak-anaku pesilat Kembang Wali sebagai seorang hamba seharusnya kita menerima segala hukum yang ditetapkan kepada diri kita dengan rela, merasa senang dan tenteram mengatasi sesuatu yang menimpa diri kita.Demikianlah yang berlaku ke atas Nabi Ibrahim a.s ketika dilontar ke dalam api.

Pada saat ini Malaikat Jibril a.s. bertanya kepada baginda,”Adakah engkau hajatkan sesuatu?”Baginda menjawab,”Jika kepadamu…tidak.”Jibril a.s. berkata,”Kalau begitu,mohonlah kepada Allah.”Baginda menjawab,” Cukuplah bagiku pengetahuan-Nya tentang keadaan diriku.

Bagi mereka yang telah mengenali bahwa Allah S.W.T. maha mengetahui ke atas segala sesuatu, walaupun perkara yang terlintas di dalam hati, bisikan yang meragukan, maka hendaklah mereka malu terhadap-Nya,menghentikan perbuatan maksiat, sentiasa memohon keampunan-Nya, takut kepada kekuasaan-Nya yang datang secara tiba-tiba.

Firman Allah S.W.T yang bermaksud:

“Mereka bersembunyi dari manusia, tetapi mereka tidak bersembunyi dari Allah, padahal Allah bersama mereka. (An-Nisa 4:108)

Abu Saiz al-Kharraz menceritakan tentang kejadian yang pernah beliau alami,”Setelah aku melintas padang pasir, aku sampai ke Kufah dalam keadaan lapar.Aku teringat akan rakanku al-Jarari yang biasa aku temui jika aku berada di Kufah.Aku terus menuju ke kedainya tetapi aku tidak menemuinya kerana kebetulan dia keluar.Kebetulan pada ketika itu ada sebuah surau bersebelahan dengan kedainya, lalu akupun masuk sambil mengucapkan:
Dengan nama Allah yang Maha Pengasih dan Penyayang, segala puji bagi Allah,Tuhan semesta alam,dan salam sejahtera ke atas kami dan keatas hamba-hamba Allah yang bertawakal.

Aku pun duduk menunggu al-Jarari.Tiba-tiba, aku mendengar di dalam surau seseorang mengucapkan:

Segala bagi Allah Tuhan semesta alam, Maha Suci Allah yang mengosongkan bumi dari orang-orang yang bertawakkal dan salam sejahtera ke atas kami dan keatas semua para pendusta…..

“Wahai Abu Said yang mengaku bertawakkal…..tawakkal itu apabila kamu berada di gurun pasir atau di pergunungan, tetapi bukan didalam kota sambil menanti kedatangan al Jarari….”Aku mencari-cari siapa yang berkata demikian,tetapi tiada seorang pun yang aku temui.”

Demikianlah sunnah Allah S.W.T. yang berlaku ke atas orang-orang tertentu kalangan hamba-Nya,iaitu tidak memaafkan ( tetap menyalahkan) dirinya walau sesaat,tetapi tetap dituntut (mengambil berat) walau yang remeh sekalipun.Bagi orang yang bermartabat rendah dan nilai serba kurang,perkara yang sedemikian tidak berlaku terhadap mereka,bahkan Allah S.W.T akan membiarkan mereka terpedaya dalam kelalaian.

Dari itu tanamkanlah rasa malu didalam diri kita terhadap Allah S.W.T. apabila ingin malakukan dosa dimuka bumi ini,walaupun terdedik didalam hati, Allah S.W.T. maha mengetahui…….


posted at 10/11/2009 08:22:00 AM by Razali Bin Hassan:: 0 comments: permalink


ARCHIVES

June 2006
July 2006
August 2006
September 2006
October 2006
January 2007
April 2007
May 2007
September 2007
October 2009

RECENT POSTS

Kesejahteraan dan Keselamatan Hanyalah pada Allah ...
Yang Maha Kuasa
Jauhi Sikap Sombong
Amanah Seorang Pesilat
PERBUATAN ZAHIR DAN SUASANA HATI
UZLAH UNTUK MASUK KE MEDAN TAFAKUR.
IKHLAS ADALAH ROH IBADAH
BERPEGANG PADA MAKAM
Dari Wirid Lahir Warid
TASAUF RASULULLAH SAW DAN MENGENAL DIRI

CREDITS

©Kembang Wali (Syabab Zuhuur Awliyak)

©Design by Websong

Powered by Blogger

 

TAGBOARD






Scrollbar By, CarrielynnesWorld.com