Kembang Wali (Syabab Zuhuur Awliyak)

 


ABOUT ME


Razali Bin Hassan
Singapore
Master of Pencak Silat Kembang Wali.
View my complete profile


LINKS

pencak silat
persisi
persilat
kidi
nur alhayat
hikam
al-risalah
istilah-istilah tasauf
suluk
martabat tujuh
sufi islam
yaya

 


October 11, 2009
Kesejahteraan dan Keselamatan Hanyalah pada Allah S.W.T.

Pesanan Dariku 4

Kesejahteraan dan Keselamatan Hanyalah pada Allah S.W.T.



Wahai anak-anakku pesilat Kembang Wali sesungguhnya Allah S.W.T memiliki Asmak nama salam kesejahteraan keatas para wali-Nya,sebagaimana firman-Nya:

“Katakanlah segala pujian bagi Allah dan selamat sejahtera keatas hamba-hamba-Nya yang telah dipilih-Nya. (Al-Naml 27:59)

Bagi mereka yang mengenal Asmak nama ini (as-Salam”Yang memiliki Kesejahteraan dan Keselamatan) hendaklah kembali kepada Perlindungan dengan hati yang salim (selamat sejahtera daripada bahaya) hanyalah kepada Allah S.W.T.

Hati salim adalah hati yang bersih daripada hasad dengki,tipu muslihat,dendam dan hasut. Tidak menyimpan suatu perasaan tidak baik terhadap orang lain kecuali perasaan tulus ikhlas,nasihat-menasihati serta penuh kebenaran.Berbaik sangka terhadap sesama insan, berburuk sangka terhadap diri sendiri.Kita harus bersikap penyelidik amal perbuatan kita (muhasabah diri).

Pandangan terhadap orang yang lebih tua umurnya dari kita haruslah lebih baik daripada diri kita sendiri,kerana yang tua itu merupakan orang yang arif dengan Allah S.W.T. dan lebih dahulu ta’at kepada-Nya berbanding kita.Kita juga harus memandang orang yang lebih muda dari kita sebagai lebih baik daripada kita, kerana maksiat yang dilakukan masih belum seberapa berbanding dengan maksiat yang dilakukan oleh kita.

Diriwayatkan bahwa Rasulullah s.a.w. pernah bersabda,”Adakah salah seorang daripada kamu tidak sanggup untuk menjadi seperti Abu Zam-Zam?”Para sahabat bertanya’”Ya Rasulullah, siapakah Abu Zam-Zam itu?”Jawab baginda,”Dia ialah seorang yang apabila keluar rumahnya selalu mengatakan.’Ya Tuhan! Sesungguhnya aku sedekahkan kehormatanku keatas hamba-Mu.”(Maksudnya, celaan orang atau apa pun jua ke atas dirinya disedekahkan, dima’afkan iaitu tidak dituntutnya didunia mahupun diakhirat).

Anak-anakku tanamkanlah sifat kesejahteraan dalam kehidupan harian kita kebesihan dari sifat hasad dengki, tipu muslihat, dendam dan hasut. semoga kita dalam naungan Allah S.W.T. dari segala sifat yang tercela.Amin Ya Rabbal Alamin.


posted at 10/11/2009 08:20:00 AM by Razali Bin Hassan:: 0 comments: permalink


ARCHIVES

June 2006
July 2006
August 2006
September 2006
October 2006
January 2007
April 2007
May 2007
September 2007
October 2009

RECENT POSTS

Yang Maha Kuasa
Jauhi Sikap Sombong
Amanah Seorang Pesilat
PERBUATAN ZAHIR DAN SUASANA HATI
UZLAH UNTUK MASUK KE MEDAN TAFAKUR.
IKHLAS ADALAH ROH IBADAH
BERPEGANG PADA MAKAM
Dari Wirid Lahir Warid
TASAUF RASULULLAH SAW DAN MENGENAL DIRI
ALLAH HU ALLAH HU

CREDITS

©Kembang Wali (Syabab Zuhuur Awliyak)

©Design by Websong

Powered by Blogger

 

TAGBOARD






Scrollbar By, CarrielynnesWorld.com