Kembang Wali (Syabab Zuhuur Awliyak)

 


ABOUT ME


Razali Bin Hassan
Singapore
Master of Pencak Silat Kembang Wali.
View my complete profile


LINKS

pencak silat
persisi
persilat
kidi
nur alhayat
hikam
al-risalah
istilah-istilah tasauf
suluk
martabat tujuh
sufi islam
yaya

 


October 11, 2009
Jauhi Sikap Sombong

Pesanan Dariku 2

Jauhi Sikap Sombong

Para Syaikh memberi ingatan dengan ucapan,”Sesiapa yang berbangga diri (sombong),nescaya terhijab daripada Allah S.W.T. dan kebanggaan diri itu dapat dijadikan pertunjuk ‘makam’(kedudukan atau status) orang itu.”

Yang bermaksud perbuatan seseorang itu sama ada ikhlas ataupun untuk menunjuk-nunjuk (pamer diri).

Membangga diri, membesar-besarkan diri serta merasa diri ditaati orang lain,semuanya merupakan “tertariknya penglihatan pada dirinya sendiri.”Kepada orang yang sebegini, hendaklah diperingatkan bahwa tidak semua amalnya dimasa lalu diiringi oleh kesedaran dan keikhlasan.

Kisah Iblis yang bangga diri dapat dijadikan iktibar.Begitu juga dengan kisah Qarun ketika dia keluar kepada kaumnya dengan segala perhiasan diri,kagum dan bangga,tetapi akhirnya terbenam di dalam bumi.Kisah Fir’un pun begitu jua.Contoh-contoh yang telah diberikan oleh Allah S.W.T. didalam al-Qur’an cukup untuk dijadikan teguran agar kita tidak melanggar batas.

Di antara sifat orang yang arif ialah tidak menghiraukan bangga diri,walaupun dia harus menghadapi celaan orang.Ini kerana dia merasakan bahwa wujudnya dia adalah kerana Allah S.W.T. berdirinya dengan Al-Haq.Dalam agama Allah S.W.T. dia memperoleh kekuatan.

Makrifat itu mengharuskan kita memandang bahwa tidak ada takdir selain daripada takdir-Nya,dan tidak ada zikir melainkan zikir kepada-Nya.Oleh itu ,apabila seseorang berucap, maka dia berucap bersama Allah S.W.T. jika diam, dia diam bersama dengan-Nya.Semulia-mulia sesuatu di sisi Zat yang Maha Ditakuti dan diharap-harapkan ialah ucapan yang benar.
Abu Said al-Kharraz beliau berasal dari Baghdad.Sahabat baik Dzun Nun al-Misri dan Sari’us Saqati.Meninggal dunia pada tahun 227H.Antara kata-katanya yang patut direnungi ialah:

Beliau pernah menceritakan tentang dirinya,”Aku tidak pernah berselisih atau bergaduh dalam pergaulan dengn rakan-rakanku ahli sufi.”Orang bertanya,”Bagaimana caranya engkau bergaul?”Beliau menjawab,”Aku bersama mereka dalam keadaan diriku sentiasa tertekan!”

Yang bermaksud sentiasa merendahkan diri dihadapan kawan atau pun lawan..

(Dipetik daripada Risalah al-Qusyair)


posted at 10/11/2009 08:14:00 AM by Razali Bin Hassan:: 0 comments: permalink


ARCHIVES

June 2006
July 2006
August 2006
September 2006
October 2006
January 2007
April 2007
May 2007
September 2007
October 2009

RECENT POSTS

Amanah Seorang Pesilat
PERBUATAN ZAHIR DAN SUASANA HATI
UZLAH UNTUK MASUK KE MEDAN TAFAKUR.
IKHLAS ADALAH ROH IBADAH
BERPEGANG PADA MAKAM
Dari Wirid Lahir Warid
TASAUF RASULULLAH SAW DAN MENGENAL DIRI
ALLAH HU ALLAH HU
Sifat 20
Tafakur Ilahiyah

CREDITS

©Kembang Wali (Syabab Zuhuur Awliyak)

©Design by Websong

Powered by Blogger

 

TAGBOARD






Scrollbar By, CarrielynnesWorld.com