Kembang Wali (Syabab Zuhuur Awliyak)

 


ABOUT ME


Razali Bin Hassan
Singapore
Master of Pencak Silat Kembang Wali.
View my complete profile


LINKS

pencak silat
persisi
persilat
kidi
nur alhayat
hikam
al-risalah
istilah-istilah tasauf
suluk
martabat tujuh
sufi islam
yaya

 


October 11, 2009
Yang Maha Kuasa

Pesanan Dariku 3

Yang Maha Kuasa
Wahai anak-anakku pesilat Kembang Wali tiada Malik (pemilik) pada hakikatnya melainkan Allah S.W.T. dan selain daripada Allah S.W.T. adalah sesuatu bersifat majazi(misal). Seseorang hamba itu mestilah tidak mengaitkan sesuatu yang bersifat majazi itu dengan-Nya.Dengan itu tidak akan ada lagi ucapan kata-kata “denganku”,”untukku”,”dariku”.Inilah “tauhid” pengguguran ”ku”,iaitu perkataan bersifat kepunyaan yang dikaitkan dengan diri sendiri.

Buanglah sifat keAkuan yang ada pada diri kerana Qudrat,Iradat,Ilmu dan Hayat adalah milikNya “khalik” (wajibul wujud).Tiada yang memiliki kuasa selain Dia.Kita makhluk (mumkinul wujud) hanya meminjam akan kekuatanNya atau diberi kuasa dari yang berkuasa iaitu Allah S.W.T.

Seorang guru tasauf pernah diajukan soalan,”Adakah engkau mempunyai tuhan?”Guru tasauf itu menjawab,”Aku ini hamba dan bukanlah Dia itu kepunyaanku.Siapakah aku ini sehingga berani mengatakan “kepunyaanku”?

Yang Bermaksud kita tak layak mengatakan kepunyaaku tetapi Allah S.W.T yang layak mengatakan kita ini kepunyaanNya.

Pernah diceritakan tentang seorang penguasa yang berkata kepada seorang yang salih,”Mohonlah hajatmu kepadaku.”Orang salih itu menjawab,” Bagaimana tuan boleh mengatakan demikian, sedangkan aku ini mempunyai dua hamba sahaya, dan tuan ialah salah seorang daripadanya.”Penguasa itu bertanya lagi dengan kehairanan.”Siapakah dua orang hamba sahaya yang engkau miliki itu?”Orang salih itu menjawab,”Seorang bernama “kikir” dan seorang lagi bernama “hawa nafsu”.Kedua-duanya telah aku tewaskan dan kedua-dua adalah hamba sahaya milikku dan kedua-duanya juga telah memiliki tuan!”

Firman Allah S.W.T. yang bermaksud:

Ya Tuhan!Sesungguhnya engkau telah menganugerahkan kepadaku sebahgian kekuasaan.”(Yusuf 12:101)

Maksud “kekuasaan” di sini ialah kekuasaan Nabi Yusuf a.s. ke atas dirinya sendiri, yang tidak sekali-kali tunduk kepada syahwatnya ketika digoda oleh isteri al-Aziz yang cuba untuk menundukkan baginda.

Dari itu setiap kekuasaan,ilmu (kepandaian) adalah milikNya ,anugerahNya dan atas kehendakNya.Ingatlah kita ini fakir hamba yang hina tidak punyai apa-apa.


posted at 10/11/2009 08:17:00 AM by Razali Bin Hassan:: 0 comments: permalink


ARCHIVES

June 2006
July 2006
August 2006
September 2006
October 2006
January 2007
April 2007
May 2007
September 2007
October 2009

RECENT POSTS

Jauhi Sikap Sombong
Amanah Seorang Pesilat
PERBUATAN ZAHIR DAN SUASANA HATI
UZLAH UNTUK MASUK KE MEDAN TAFAKUR.
IKHLAS ADALAH ROH IBADAH
BERPEGANG PADA MAKAM
Dari Wirid Lahir Warid
TASAUF RASULULLAH SAW DAN MENGENAL DIRI
ALLAH HU ALLAH HU
Sifat 20

CREDITS

©Kembang Wali (Syabab Zuhuur Awliyak)

©Design by Websong

Powered by Blogger

 

TAGBOARD






Scrollbar By, CarrielynnesWorld.com